Is vliegen wel zo veilig?

De overheid en het RIVM lijken nogal laconiek te doen over het vliegen.

Er wordt gesuggereerd dat vliegen veilig is, helemaal als je een niet-medisch mondkapje gebruikt.
Terwijl je eigenlijk veel beter een medisch mondmasker kunt gebruiken (link).
En waar ook nogal aan voorbij gegaan wordt is dat een vliegreis van 2 uur als gauw een totale reistijd beslaat van 6 tot 7 uur, en je tijdens je reis dus 2/3 van de tijd buiten het vliegtuig doorbrengt.

De EASA (European Union Aviation Safety Agency) adviseert, in tegenstelling tot Nederland, het gebruik van medische maskers tijdens het vliegen (link).
En ze beschrijven ook heel helder alle (mobiliteits)stappen waar je tijdens een vliegreis mee te maken krijgt:

1. De reis naar het vliegveld.
2. De procedures op het vliegveld van vertrek (check-in, security, wachten en aan boord gaan).
3. De vlucht zelf.
4. De procedures op het vliegveld van aankomst (van boord gaan, controle en afhandeling van bagage).
5. En de reis vanaf het vliegveld naar je bestemming.

Een vliegreis brengt veel mobiliteit met zich mee, allemaal procedures waarbij je vaak onvoldoende afstand kunt houden tot andere mensen. Situaties waarin je dan continue een mondmasker zou moeten ophouden. Een simpele vliegreis van huisadres naar bestemmingsadres kost al snel 6 tot 7 uur. Namelijk: 1 uur reizen naar het vliegveld, 2 uur van te voren aanwezig zijn, 2 uur vliegen, wachten op bagage, 1 uur reizen naar je eindbestemming.

Op verschillende momenten loop je een verhoogd risico op contact met veel andere mensen binnen 1,5 meter afstand, soms in combinatie met onvoldoende ventilatie:
1. De treinreis naar het vliegveld.
2. Het (lange) wachten bij de check-in.
3. Het lange wachten bij security.
4. Het wachten voor eventuele paspoort controle.
5. Het wachten in de wachtruimte bij de gate.
6. Het aan boord gaan via een nauwe slurf waarin alleen beperkt natuurlijke ventilatie aanwezig is.
7. Tijdens het boarden is de luchtrecirculatie in het vliegtuig minder dan tijdens de vlucht.
8. Hetzelfde geldt na het landen en tijdens het van boord gaan.
9. Bij het van boord gaan weer via een nauwe slurf of in een volle bus met beperkte ventilatie of,  mogelijk nog erger, gebruik van airconditioners.
10. Wachten bij de bagageband.
11. De reis met trein, bus of taxi naar je eindbestemming.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Afstand houden, maar hoeveel?

Mondmaskers 1

Was het veilig op De Dam?